ფორმულა E-ს მანქანები სულ უფრო სწრაფი ხდება: რა ელის სპორტს მომავალში?
ფორმულა E-ს მე-11 სეზონი ლონდონში დასრულდა, თუმცა მთავარი სალაპარაკო თემა მომავალია. გაეცანით, რა რადიკალურ ტექნიკურ ცვლილებებს გეგმავს სერია 2026 წლისთვის Gen 4 მანქანის წარდგენით და როგორ შეიძლება იმოქმედოს მიმჭერმა ძალამ რბოლებზე.

ვიმედოვნებთ, რომ მიმჭერი ძალა, რომელიც რამდენიმე წელიწადში გამოჩნდება, რბოლებს არ გააფუჭებს.
ფორმულა E-ს მე-11 სეზონი გასულ შაბათ-კვირას, თავის უკვე ტრადიციულ სახლში, ლონდონში, დასრულდა. სპორტმა უფრო მისაღები სახლი Excel London-ში, ქალაქის დოკლენდში, იპოვა, სადაც რბოლა უზარმაზარი საგამოფენო ცენტრის გარშემო და შემდეგ მის შიგნით იმართება — რაც, ფაქტობრივად, მხოლოდ ელექტრო სარბოლო მანქანებითაა შესაძლებელი.
ePrix-სთვის Excel London-ი თითქმის იდეალური ლოკაციაა. თუმცა, მიზეზი, რის გამოც ფორმულა E ამ 2.09 კმ-იან ტრასას დატოვებს, მანქანების სიჩქარეა. მომავალი წელი ბოლო ვიზიტი იქნება, 2027 წელს კი, სავარაუდოდ, სილვერსტოუნის ePrix გაიმართება, როდესაც Gen 4 ამოქმედდება.
არა, ისინი მანქანებს აღარ ცვლიან
თუ სპორტს მისი დაარსებიდან ადევნებთ თვალს, უეჭველად გემახსოვრებათ საწყისი Gen 1 მანქანა. 2014 წელს, ბატარეები უფრო ძვირი ღირდა და ნაკლებ ენერგიას ინახავდა, და 45-წუთიანი რბოლის ბოლომდე მისვლის ერთადერთი გზა თითოეული პილოტისთვის ორი იდენტური მანქანის ქონა და რბოლის შუაში მათი შეცვლა იყო.
ეს პრაქტიკა მე-5 სეზონში, Gen 2 მანქანის გამოჩენასთან ერთად, გაქრა. ამჟამინდელი სარბოლო მანქანა ცნობილია, როგორც Gen 3 Evo და ის შორს არის იმ ოდნავ არადამაჯერებელი ადრეული დღეებისგან. 0-დან 96.5 კმ/სთ-მდე აჩქარება ორ წამზე ნაკლებ დროში ხდება, რაც F1-ზე სწრაფიცაა. მას აქვს ნაწილობრივი სრული ამძრავი 470 ცხ.ძ.-მდე (350 კვტ) სიმძლავრით.
მაგრამ ეს ყველაფერი სულ რაღაც ორ წელიწადში კვლავ შეიცვლება. როდესაც მე-13 სეზონი 2026 წლის ბოლოს დაიწყება, ფორმულა E Gen 4 ეპოქაში შევა. და ეს უზარმაზარი ტექნიკური განახლებაა.
-
სრული ამძრავი მუდმივი გახდება.
-
მანქანებს 804 ცხ.ძ. (600 კვტ) ექნებათ.
-
ისინი ზომაში გაიზრდებიან — გახდებიან უფრო გრძელი და ფართო.
-
Hankook-ის საბურავლები Bridgestone-ის უფრო ფართო და რბილი საბურავლებით ჩანაცვლდება.
„ვფიქრობ, როდესაც Gen 4 მანქანის მიზანი დავისახეთ, ტექნოლოგიების გაუმჯობესების წყალობით, ჩვენი ფოკუსი ნამდვილად მანქანის წარმადობის ჩვენება იყო,“ — თქვა ვინსენტ გაიარდომ, FIA-ს ტექნიკურმა დირექტორმა ფორმულა E-ში.
ცვლილება არასდროსაა ადვილი
უფრო დიდი და მძიმე მანქანების გარდა, გუნდებს ასევე ექნებათ მაღალი და დაბალი მიმჭერი ძალის (downforce) კონფიგურაციები. აეროდინამიკის დამატებამ, შესაძლოა, რბოლა ფუნდამენტურად შეცვალოს და არა ყოველთვის ისე, რომ მაყურებლისთვის გასართობი სანახაობა შეიქმნას.
„ეს ცხელი თემა იყო. კომპრომისი არ არის: მანქანის წარმადობა, წარმადობა, წარმადობა. ამიტომაც გადავედი 600 კილოვატზე,“ — განუცხადა გაიარდომ Ars-ს. მისი თქმით, Gen 4 იქნება სარბოლო მანქანა, რომელსაც ბოდიშის მოხდა არ მოუწევს იმის გამო, რომ შიდაწვის ძრავა არ აქვს.
„ეს უკვე ამ მომენტისთვისაც აუცილებელია, რადგან ჩვენ ძალიან მძლავრები და სწრაფები გავხდებით,“ — თქვა ფლორიან მოდლინგერმა, Porsche-ს ქარხნული ფორმულა E პროგრამის დირექტორმა. „დამუხრუჭების მანევრებისთვის, მოსახვევებში სიჩქარისთვის, გარკვეული მიმჭერი ძალაა საჭირო და ჩემთვის, ეს იქნება ყველაზე დიდი ნაბიჯი მანქანის წარმადობის კუთხით ყველა თაობას შორის.“
თუმცა, აეროდინამიკა ფორმულა E-ს გუნდებისთვის ახალ ძირითად კომპეტენციად არ უნდა იქცეს. კორპუსი ყველა გუნდისთვის სტანდარტული იქნება, ხარჯების ლიმიტი კი არავის მისცემს საშუალებას, პრობლემა ფულის ხარჯვით მოაგვაროს.
სერია აქამდე მწარმოებლებს მხოლოდ ისეთი კომპონენტების შემუშავების თავისუფლებას აძლევდა, როგორიცაა ძრავები, სიმძლავრის ელექტრონიკა, ტრანსმისიები და პროგრამული უზრუნველყოფა. ბატარეები, კერძოდ, ერთი მომწოდებლის მიერ იყო ჩაკეტილი, რათა ხარჯები გონივრულ ფარგლებში შენარჩუნებულიყო.
„როდესაც ფიქრობ, თუ რა შეიძლება, დამატებით გახსნა, უნდა თქვა, რომ ჩვენი ძრავები უკვე ისეთი ეფექტიანია — ბატარეიდან უკანა ბორბლამდე 97.5%-ზე მეტი. ეს შთამბეჭდავი რიცხვია. და აქ, შესაძლოა, მომავალში იფიქრო, უნდა გახსნა თუ არა სხვა რამეები, როგორიცაა ბატარეის ინფრასტრუქტურა, ბატარეის გაგრილება, ბატარეის თერმული მართვა — ნებისმიერი პატარა რამ, სადაც შეგიძლია, განსხვავება შექმნა და რომელიც რელევანტურია ტექნოლოგიისა და საგზაო მანქანებისთვის,“ — თქვა მოდლინგერმა.
ITNEWS-ის მეგობარი ვებ-გვერდია ITJOBS.GE. ITJOBS.GE-ზე ორგანიზაციებს და ფიზიკურ პირებს, აქვთ საშუალება განათავსონ როგორც ვაკანსები, ტრენინგები და ივენთები ასევე კონკრეტული Tech დავალებები, რისთვისაც ეძებენ დეველოპერებს, დიზაინერებს, სეო სპეციალისტებს და ა.შ. ITJOBS.GE - იპოვე დასაქმების საუკეთესო შესაძლებლობები ან გამოაქვეყნე ვაკანსია / დავალება და მიაწვდინე ხმა სასურველ აუდიტორიას.
გაზიარება
როგორია თქვენი რეაქცია?






