გასაკვირი არ არის: ახალი კვლევა ადასტურებს, რომ AI Overviews ძიების შედეგებზე კლიკებს ამცირებს
Pew Research Center-ის ახალი ანალიზის თანახმად, Google-ის AI მიმოხილვები ვებგვერდებზე გადასვლების რაოდენობას თითქმის აორმაგებს. გაიგეთ, რას ნიშნავს ეს ვებ-გამომცემლებისთვის და რატომ არ ეთანხმება Google-ი კვლევის შედეგებს.

Pew Research Center-ის ანალიზი აჩვენებს, თუ რა მძიმე დარტყმას აყენებს ხელოვნური ინტელექტი ვებ-ტრაფიკს.
Google-ის საძიებო სისტემამ გასული წლის განმავლობაში სეისმური ძვრა განიცადა, რადგან ტექნოლოგიურ გიგანტებს შორის AI-ის ცხელება გრძელდება. ეს ცვლილება ყველაზე აშკარა Google-ის შედეგების გვერდის სათავეშია, სადაც ახლა AI მიმოხილვები (AI Overviews) არის განთავსებული. Google-ი ამტკიცებს, რომ Gemini-ზე დაფუძნებული ეს პასუხები ვებსაიტებს ტრაფიკს არ ართმევს, მაგრამ Pew Research Center-ის ახალი ანალიზი საპირისპიროს ამტკიცებს. კვლევა აჩვენებს, რომ AI-ის მიერ გენერირებული შეჯამებები კლიკების რაოდენობას ამცირებს, მათი გამოყენების სიხშირე კი იზრდება.
Google-მა AI მიმოხილვების ტესტირება „ძიების გენერაციული გამოცდილების“ სახელით 2023 წლის მაისში დაიწყო და სულ რაღაც ერთ წელიწადში ისინი საძიებო სისტემის შედეგების გვერდის (SERP) ოფიციალური ნაწილი გახდა. ბევრმა საიტმა (მათ შორის Ars Technica-მაც) ამ ნაბიჯის შემდეგ საკუთარ ტრაფიკში ცვლილებები შენიშნა, მაგრამ Google-ი უგულებელყოფდა შეშფოთებას იმის შესახებ, თუ რა გავლენას მოახდენდა ეს იმ საიტებზე, რომლებიდანაც ის მონაცემებს აგროვებს.
SEO ექსპერტები არ ეთანხმებოდნენ Google-ის პოზიციას და Pew-ს ახლად გამოქვეყნებული კვლევა მათ არგუმენტებს ამყარებს. Pew Research Center-მა 2025 წლის მარტში Ipsos KnowledgePanel-ის 900 მომხმარებლის მონაცემები გააანალიზა. ანალიზმა აჩვენა, რომ სატესტო ჯგუფში მომხმარებლები გაცილებით ნაკლებად აკლიკებდნენ საძიებო შედეგებს, როდესაც გვერდი AI მიმოხილვას შეიცავდა.
Pew-ს მონაცემებით:
-
ძიებებზე, რომლებსაც AI პასუხი არ ჰქონდა, კლიკების მაჩვენებელი 15% იყო.
-
გვერდებზე, სადაც AI მიმოხილვა იყო, სხვა საიტებზე გადასვლის მაჩვენებელი თითქმის განახევრდა და 8% შეადგინა.
Google-ი ასევე არაერთხელ აცხადებდა, რომ ადამიანები AI მიმოხილვებში მითითებულ ბმულებზე აკლიკებენ, მაგრამ Pew-მ დაადგინა, რომ AI მიმოხილვებიდან წყაროზე გადასვლა მხოლოდ 1%-ში ხდება. ეს წყაროები კი ყველაზე ხშირად Wikipedia, YouTube და Reddit-ია, რომლებიც ერთობლივად AI-ის მიერ გამოყენებული ყველა წყაროს 15%-ს შეადგენს.
და რაც, ალბათ, უფრო შემაშფოთებელია, Google-ის მომხმარებლები უფრო ხშირად ასრულებენ ძიების სესიას AI მიმოხილვის ნახვის შემდეგ. ეს ნიშნავს, რომ ბევრი ადამიანი იღებს ინფორმაციას რობოტისგან და მათი კვლევა ამით სრულდება. სამწუხაროდ, გენერაციული AI-ის ყველა ფორმა მიდრეკილია „ჰალუცინაციებისკენ“, რაც არასწორი ინფორმაციის მოწოდებას იწვევს. შესაბამისად, უფრო მეტ ადამიანს შეუძლია, ძიება მცდარი ინფორმაციით დაასრულოს.
ეს პრობლემა დროთა განმავლობაში, სავარაუდოდ, არ გაუმჯობესდება. AI მიმოხილვების ამოქმედების შემდეგ, Google-მა არაერთხელ გაზარდა იმ ძიებების რაოდენობა, რომლებზეც რობოტი შეჯამებას აკეთებს. Pew Research Center-ის თქმით, ახლა ყოველ მე-5 ძიებას AI მიმოხილვა აქვს. ზოგადად, რაც უფრო მეტი სიტყვაა საძიებო ველში, მით უფრო სავარაუდოა AI მიმოხილვის გამოჩენა, განსაკუთრებით კითხვის ფორმით დასმული ძიებების შემთხვევაში. კვლევა აჩვენებს, რომ კითხვების 60%-სა და სრული წინადადებით დასმული ძიებების 36%-ს AI პასუხობს.
Google-ის პასუხი
ბუნებრივია, Google-ი ამ კვლევის დასკვნებს არ ეთანხმება. აი, კომპანიის სრული განცხადება:
„ადამიანები სულ უფრო მეტად იყენებენ AI-ზე დაფუძნებულ გამოცდილებას და ძიებაში AI ფუნქციები მათ საშუალებას აძლევს, კიდევ უფრო მეტი შეკითხვა დასვან, რაც ქმნის ახალ შესაძლებლობებს ვებსაიტებთან დასაკავშირებლად. ეს კვლევა იყენებს მცდარ მეთოდოლოგიასა და არასწორად შერჩეულ საძიებო მოთხოვნების ნაკრებს, რომელიც არ ასახავს ძიების რეალურ ტრაფიკს. ჩვენ ყოველდღიურად მილიარდობით კლიკს ვამისამართებთ ვებსაიტებზე და არ დაგვიფიქსირებია ვებ-ტრაფიკის მნიშვნელოვანი ვარდნა, როგორც ეს ნავარაუდევია.“
მიუხედავად ამისა, ეს კვლევა კიდევ ერთ მტკიცებულებას გვაძლევს იმისა, რომ Google-ის მიერ AI-ის გამოყენება ცვლის იმას, თუ როგორ იღებენ ადამიანები ინფორმაციას და როგორ ურთიერთქმედებენ საძიებო სისტემებთან.
ტენდენციები ვებ-გამომცემლებისთვის საზიანოა, Google-ის მოგება კი არასდროს ყოფილა ასეთი მაღალი. საინტერესო დამთხვევაა, არა?
ITNEWS-ის მეგობარი ვებ-გვერდია ITJOBS.GE. ITJOBS.GE-ზე ორგანიზაციებს და ფიზიკურ პირებს, აქვთ საშუალება განათავსონ როგორც ვაკანსიები, ტრენინგები და ივენთები ასევე კონკრეტული Tech დავალებები, რისთვისაც ეძებენ დეველოპერებს, დიზაინერებს, სეო სპეციალისტებს და ა.შ. ITJOBS.GE - იპოვე დასაქმების საუკეთესო შესაძლებლობები ან გამოაქვეყნე ვაკანსია / დავალება და მიაწვდინე ხმა სასურველ აუდიტორიას.
გაზიარება
როგორია თქვენი რეაქცია?






