ISS-ი მალე პენსიაზე გავა, მაშ, რატომ უჭერს NASA ასე აქტიურად მხარს Starliner-ს?
მიუხედავად Boeing Starliner-ის მრავალი წარუმატებლობისა, NASA პროგრამას აქტიურად უჭერს მხარს. სტატია აანალიზებს, თუ რატომ სჭირდება კოსმოსურ სააგენტოს მეორე კომერციული ეკიპაჟის გადამყვანი, მაშინაც კი, როდესაც SpaceX-ის Dragon-ი უნაკლოდ მუშაობს, საერთაშორისო კოსმოსური სადგური კი მალე პენსიაზე გავა.

NASA ყველაფერს აკეთებს, რათა Boeing-მა Starliner-ის პროგრამაზე უარი არ თქვას.
ამდენი დაგვიანების, სირთულისა და იმედგაცრუების შემდეგ, შეიძლება იფიქროთ, რომ NASA-ს სურს, ხელები დაიბანოს Boeing-ის პრობლემური კოსმოსური ხომალდის, Starliner-ისგან. მაგრამ ეს ასე არ არის.
NASA-ს კომერციული ეკიპაჟის პროგრამის მენეჯერმა, Steve Stich-მა, ხუთშაბათს ჟურნალისტებს განუცხადა, რომ Boeing-ი და მისი ამძრავი სისტემების მომწოდებელი, Aerojet Rocketdyne, Starliner-ის ხომალდში რამდენიმე ცვლილების შეტანას აგრძელებენ იმ პრობლემების გადასაჭრელად, რომლებმაც გასულ წელს საერთაშორისო კოსმოსურ სადგურზე (ISS) სატესტო ფრენა შეაფერხა. ეს ცვლილებები მოიცავს ახალ საიზოლაციო მასალებს ჰელიუმის გაჟონვების აღმოსაფხვრელად და თერმულ შუნტებსა და ბარიერებს ხომალდის ამძრავების გადახურებისგან დასაცავად.
Boeing-ი, რომელიც Starliner-ის ყველა დაგვიანების გამო უკვე 2 მილიარდ დოლარზე მეტ ზარალშია, ჯერ კიდევ ერთ წელზე მეტითაა დაშორებული NASA-სთან მრავალმილიარდიანი კონტრაქტის შესრულებასა და ISS-ზე ეკიპაჟის როტაციის ფრენების დაწყებას. მაგრამ NASA-ს ოფიციალური პირები ამბობენ, რომ Boeing-ი Starliner-ის ერთგული რჩება. „ჩვენ ნამდვილად ვმუშაობთ ფრენისთვის, რომელიც Starliner-ით, შესაძლოა, უკვე მომავალი წლის დასაწყისში შედგეს, და შემდეგ, საბოლოო ჯამში, ჩვენი მიზანია, დავიწყოთ ეკიპაჟის როტაციის ფრენები“, — თქვა Stich-მა. ეს კი 11 წლის შემდეგ მოხდება მას შემდეგ, რაც Boeing-ის წარმომადგენლები 2010 წელს, Starliner-ის პროგრამის დაანონსებისას, ხომალდის ოპერატიულ სამსახურში შესვლას ვარაუდობდნენ.
გადაწყვეტილების მიღების მომენტი
შემდეგი Starliner-ის ფრენა, სავარაუდოდ, ISS-ზე მხოლოდ ტვირთს გადაიტანს და არა ასტრონავტებს. მაგრამ NASA-ს ამ საკითხზე საბოლოო გადაწყვეტილება ჯერ არ მიუღია. სააგენტოს საკმარისი ეკიპაჟის როტაციის მისიები აქვს დაჯავშნილი SpaceX-ის Dragon ხომალდზე, რათა კოსმოსური სადგურის საჭიროებები 2027 ან 2028 წლამდე დაფაროს.
„ვფიქრობ, ბევრი უპირატესობა აქვს, პირველ რიგში, სატვირთო ფრენის განხორციელებას“, — თქვა Stich-მა. „თუ Starliner-ისა და Dragon-ის ისტორიას გადავხედავთ, ვფიქრობ, Dragon-მა დიდი სარგებელი მიიღო იმით, რომ უფრო ადრეული [სატვირთო] ფრენები ჰქონდა.“
Starliner-ის სატვირთო მისიის ერთ-ერთი მინუსი ის არის, რომ ის გამოიყენებს United Launch Alliance-ის ერთ-ერთ დარჩენილ Atlas V რაკეტას, რომელიც ამჟამად Starliner-ის მომავალი ეკიპაჟიანი გაშვებისთვისაა განკუთვნილი. ეს ნიშნავს, რომ Boeing-ს მოუწევს, სხვა რაკეტა გამოიყენოს NASA-სთან სრული კონტრაქტის შესასრულებლად.
Starliner-ს თავიდანვე ჰქონდა დაგვიანებები. ეს ყველაფერი გასულ ზაფხულს, პროგრამის პირველი სატესტო ფრენით დასრულდა ასტრონავტებით. მაგრამ ჰელიუმის გაჟონვებისა და ამძრავების გადახურების შემდეგ, მისია იმით დასრულდა, რომ Starliner-ი დედამიწაზე ცარიელი დაბრუნდა, ხოლო ხომალდის ეკიპაჟის ორი წევრი საერთაშორისო კოსმოსურ სადგურზე დარჩა, სანამ ისინი წელს SpaceX-ის Dragon-ით არ დაბრუნდნენ სახლში.
Boeing-ის პრეზიდენტი და დირექტორი, Kelly Ortberg, სენატის კომიტეტის წინაშე ჩვენების მიცემისას, 2025 წლის 2 აპრილი. ფოტო: Win McNamee/Getty Images
რამდენიმე თვის განმავლობაში, Boeing-ის ოფიციალური პირები Starliner-ის მომავალზე დუმდნენ. მაგრამ ეს ბოლო რამდენიმე თვეში შეიცვალა. Kelly Ortberg-მა, რომელმაც Boeing-ის დირექტორის პოსტი გასულ წელს დაიკავა, აპრილში CNBC-ს განუცხადა, რომ კომპანია „მეტი მისიის განხორციელებას გეგმავს Starliner-ზე“ და თქვა, რომ გასულ წელს ხომალდის ამძრავებთან დაკავშირებული პრობლემების გადაჭრა „საკმაოდ მარტივია“.
ამოცანა და მიზანი
NASA-ს ოფიციალური პირები კვლავ მოუთმენლად ელიან, რომ Starliner-მა რეგულარული ეკიპაჟის როტაციის ფრენები დაიწყოს, მაშინაც კი, როდესაც მისი ერთადერთი დანიშნულების ადგილი, ISS, თავის „დაისის წლებში“ შედის. NASA და მისი საერთაშორისო პარტნიორები გეგმავენ, კოსმოსური სადგური 2030 და 2031 წლებში ექსპლუატაციიდან გამოიყვანონ.
NASA-ს სურვილი, Starliner-ი ამოქმედდეს, არაფერ შუაშია SpaceX-ის, სააგენტოს სხვა კომერციული ეკიპაჟის პროვაიდერის, წარმადობის პრობლემებთან. SpaceX-მა NASA-ს ყველა მოლოდინს გადააჭარბა თავისი Dragon ხომალდით. თუმცა, არსებობს კითხვები SpaceX-ის გრძელვადიან გეგმებთან დაკავშირებით Dragon-ის პროგრამასთან მიმართებით. ამ შეშფოთებას საფუძველი ჩაუყარა იმანაც, რომ გასულ თვეს Elon Musk-მა X-ზე მიანიშნა, რომ SpaceX-ი „დაუყოვნებლივ“ დაიწყებდა Dragon-ის პროგრამის დახურვას. ეს მინიშნება გაკეთდა იმ ფონზე, როდესაც Musk-ი და პრეზიდენტი Donald Trump-ი სოციალურ მედიაში ერთმანეთს ემუქრებოდნენ.
ამ მუქარის უკან სიმართლის მარცვალი დევს. Musk-ს დიდი ხანია სურს, Dragon-ის პროგრამიდან გადაერთოს და SpaceX-ის მეტი რესურსი Starship-ისკენ, კომპანიის მასიური შემდეგი თაობის რაკეტისკენ, მიმართოს.
Maxar-ის კომერციულმა თანამგზავრმა ეს ხედი 2024 წლის 7 ივნისს გადაიღო, სადაც Boeing-ის Starliner-ის კაფსულა საერთაშორისო კოსმოსური სადგურის წინა პორტზეა მიერთებული (ქვედა მარჯვენა კუთხე). ფოტო: Satellite image (c) 2024 Maxar Technologies
რატომ არის Starliner-ი NASA-სთვის კრიტიკულად მნიშვნელოვანი
NASA იმედოვნებს, რომ კომერციული კოსმოსური სადგურები ISS-ის პენსიაზე გასვლის შემდეგ მის ადგილს დაიკავებენ, მაგრამ არ არსებობს გარანტია, რომ SpaceX-ი 2030-იან წლებში კვლავ იფრენს Dragon-ით. ეს გარკვეულ გაურკვევლობას ქმნის კომერციული სადგურების გეგმებში. ერთი შესაძლო სცენარია, რომ 2030-იან წლებში, ადამიანების დაბალ დედამიწისპირა ორბიტაზე კომერციულ კოსმოსურ სადგურებზე ტრანსპორტირების ერთადერთი ვარიანტები შეიძლება Starliner-ი და Starship-ი იყოს.
მიუხედავად იმისა, რომ SpaceX-ის Dragon-ზე ადგილის ღირებულება კარგად არის ცნობილი, Starliner-ით ან Starship-ით დაბალ დედამიწისპირა ორბიტაზე ბილეთის ფასის მიმართ დაბალი ნდობაა. მეტიც, ზოგიერთი კომერციული სადგური, შესაძლოა, შეუთავსებელი იყოს Starship-თან მისი უზარმაზარი მასის გამო, რამაც შეიძლება შედარებით მოკრძალებული კოსმოსური სადგურის ორიენტაციის კონტროლის უნარი დაასუსტოს. NASA-მ ეს პრობლემა თავის Gateway მინი-კოსმოსურ სადგურთან დაკავშირებით დაასახელა.
შეუძლებელია იმის პროგნოზირება, თუ როდის შეწყვეტს SpaceX-ი Dragon-ის პროგრამას. იგივე ეხება Boeing-სა და Starliner-ს. მაგრამ NASA და სხვა კლიენტები დაინტერესებულნი არიან მეტი Dragon-ის ფრენის შეძენით. თუ SpaceX-ი დაამტკიცებს, რომ Starship-ი საკმარისად უსაფრთხოა ადამიანების გასაშვებად და დასასმელად, Dragon-ის დღეები დათვლილი იქნება. მაგრამ Starship-ი, სავარაუდოდ, სულ მცირე რამდენიმე წლითაა დაშორებული ადამიანისთვის სერტიფიცირებას.
სანამ Starship-ი ამოქმედდება, თუ SpaceX-ს სურს, ჰქონდეს ოპერატიული პილოტირებული კოსმოსური პროგრამა, მისი ერთადერთი იმედი Dragon-ია. საერთაშორისო კოსმოსური სადგურისთვისაც, ყოველ შემთხვევაში, სანამ Boeing-ი არ ამუშავდება, ერთადერთი იმედი Dragon-ია. SpaceX-ის კაფსულები ერთადერთი ამერიკული ხომალდებია, რომლებიც NASA-ს ასტრონავტებით კოსმოსში ფრენისთვისაა სერტიფიცირებული, ხოლო რუსეთისთვის დამატებითი თანხის გადახდა ამერიკელების „სოიუზის“ ხომალდებით გასაშვებად პოლიტიკურად მიუღებელი იქნებოდა.
კომერციული ეკიპაჟის პროგრამის დაწყებიდან, NASA-ს სურდა, ჰყოლოდა ორი კონტრაქტორი, რომლებიც ISS-ზე ფრენის საკუთარ საშუალებებს უზრუნველყოფდნენ. ამ „განსხვავებული რეზერვირების“ მთავარი არგუმენტი იყო იმის უზრუნველყოფა, რომ NASA-ს კვლავ ჰქონოდა წვდომა კოსმოსურ სადგურზე გაშვების წარუმატებლობის ან სხვა ტექნიკური პრობლემის შემთხვევაში. იგივე არგუმენტი შეიძლება ახლაც ითქვას, რომ NASA-ს სჭირდება ორი ვარიანტი, რათა არ იყოს ერთი კომპანიის გადაწყვეტილებების ამარა.
მისიების გახანგრძლივება
ეს ყველაფერი იმ ფონზე ხდება, როდესაც Trump-ის ადმინისტრაცია ცდილობს, შეამციროს საერთაშორისო კოსმოსური სადგურის დაფინანსება, შეკვეცოს ლაბორატორიის კვლევითი პროგრამა და მისი სიცოცხლის ბოლო რამდენიმე წლის განმავლობაში „მინიმალურ უსაფრთხო ოპერაციებზე“ გადავიდეს. თვის ბოლოს, SpaceX-ი გეგმავს Crew-11 მისიის გაშვებას — Dragon-ის მე-12 ეკიპაჟიან მისიას NASA-სთვის და მე-11 სრულად ოპერატიულ ფრენას ISS-ისკენ.
NASA-ს არსებული კონტრაქტი SpaceX-თან მოიცავს კიდევ ოთხ ხანგრძლივ ფრენას კოსმოსურ სადგურზე Dragon-ით, მათ შორის, 31 ივლისს დაგეგმილ მისიას.
NASA-სთვის კოსმოსური სადგურის ბიუჯეტში ფულის დაზოგვის ერთ-ერთი გზა უბრალოდ ნაკლები მისიის განხორციელებაა. Steve Stich-მა ხუთშაბათს განაცხადა, რომ NASA მუშაობს SpaceX-თან, რათა Dragon-ის კოსმოსური ხომალდის მისიის ხანგრძლივობის ლიმიტი შვიდი თვიდან რვა თვემდე გაზარდოს. Dragon-ის ხელახალი სერტიფიცირება უფრო ხანგრძლივი მისიისთვის, შესაძლოა, ამ წლის ბოლოს დასრულდეს. დროთა განმავლობაში, უფრო ხანგრძლივი მისიები ნაკლებ ეკიპაჟის როტაციის მისიას ნიშნავს.
Boeing-ის Starliner-ის კოსმოსური ხომალდი საერთაშორისო კოსმოსური სადგურიდან უკან იხევს 2024 წლის 6 სექტემბერს, ეკიპაჟის გარეშე. ფოტო: NASA
Boeing-ის კონტრაქტი და NASA-ს სამომავლო გეგმები
Boeing-ის ფიქსირებული ფასის კონტრაქტი NASA-სთან თავდაპირველად მოიცავდა Starliner-ის უპილოტო სატესტო ფრენას, სადემონსტრაციო ფრენას ასტრონავტებით და შემდეგ ექვსამდე ოპერატიულ მისიას ISS-ზე ეკიპაჟების გადასაყვანად. მაგრამ NASA-მ Boeing-ს მხოლოდ სამი პოტენციური ოპერატიული მისიისთვის მისცა „წარმოების დაწყების უფლებამოსილება“ (Authority To Proceed - ATP). ეს ეტაპი, ცნობილი როგორც ATP, საკონტრაქტო ენაზე გადაწყვეტილების მიღების წერტილია, სადაც მომხმარებელი — ამ შემთხვევაში, NASA — კონკრეტულ პროდუქტზე მყარ შეკვეთას აკეთებს.
თუ NASA ISS-ზე რვათვიან მისიებზე გადავა Dragon-ითა და Starliner-ით, სააგენტოს მყარი შეკვეთები სამი Boeing-ის მისიასა და კიდევ ოთხ SpaceX-ის ეკიპაჟიან ფრენაზე დაფარავს სააგენტოს საჭიროებებს 2030 წლის დასაწყისამდე — ცოტა ხნით ადრე, სანამ საბოლოო ეკიპაჟი კოსმოსურ სადგურს დატოვებს.
Stich-მა თქვა, რომ NASA-ს ოფიციალური პირები თავიანთ ვარიანტებს განიხილავენ. ეს მოიცავს იმას, უნდა დაჯავშნოს თუ არა NASA-მ მეტი ეკიპაჟიანი მისია SpaceX-თან, მისცეს თუ არა Boeing-ს უფლება, მოემზადოს დამატებითი Starliner-ის ფრენებისთვის პირველი სამის მიღმა, თუ საერთოდ აღარ შეუკვეთოს ფრენები. „რაც უფრო უკეთესად გავიგებთ ბიუჯეტს და იმას, თუ რა გველის წინ, ამ საკითხებსაც დავამუშავებთ“, — თქვა Stich-მა. „ჯერჯერობით ნაადრევია სპეკულირება, თუ რამდენ ფრენას განვახორციელებთ თითოეულ პროვაიდერთან, SpaceX-სა და Boeing-თან.“
გეგმები 2030-იანი წლებისთვის
NASA-ს ოფიციალური პირები ასევე იმაზე ფიქრობენ, თუ რა მოხდება 2030 წლის შემდეგ. სააგენტო პარტნიორობს კომერციულ გუნდებთან, რომლებსაც Axiom, Blue Origin და Voyager Technologies ხელმძღვანელობენ, კერძო საკუთრებაში არსებული კოსმოსური სადგურების გეგმებზე დაბალ დედამიწისპირა ორბიტაზე, რათა ჩაანაცვლონ ISS-ის პროგრამის დასრულებით დაკარგული ზოგიერთი კვლევითი შესაძლებლობა.
გავრცელებული მოსაზრებით, ამ ახალი ორბიტული სადგურების ოპერირება ISS-ზე ნაკლებად ძვირი იქნება, რაც მათ უფრო მიმზიდველს გახდის კომერციული კლიენტებისთვის, ფარმაცევტული კვლევებისა და კოსმოსში წარმოების ფირმებიდან დაწყებული, მძაფრი შეგრძნებების მაძიებელი კერძო კოსმოსური ტურისტებით დამთავრებული. NASA, რომელიც მიზნად ისახავს ადამიანის ყოფნის შენარჩუნებას დაბალ დედამიწისპირა ორბიტაზე, თავდაპირველად საყრდენი კლიენტი იქნება, სანამ სადგურები მეტ კომერციულ მოთხოვნას არ მოიზიდავენ.
ამ ახალ კოსმოსურ სადგურებს ტვირთისა და ვიზიტორების მიღების გზა დასჭირდებათ. NASA-ს სურს, შეინარჩუნოს არსებული კომერციული სატვირთო და ეკიპაჟის სატრანსპორტო სისტემები, რათა ისინი ხელმისაწვდომი იყოს კომერციული კოსმოსური სადგურებისთვის 2030-იან წლებში. Stich-მა თქვა, რომ NASA განიხილავს სააგენტოს იმ კომერციული მისიების უფლებების გადაცემას, რომლებიც ISS-ზე არ გაფრინდებიან, კომერციულ კოსმოსურ სადგურებზე. NASA-ს ორ კომერციულ პროვაიდერს შორის, ამჟამად უფრო სავარაუდოა, რომ Boeing-ის კონტრაქტს ექნება გამოუყენებელი კაპაციტეტი, ვიდრე SpaceX-ისას, როდესაც ISS-ის პროგრამა დასრულდება.
ეს არის დამატებითი სტიმული, რომელიც NASA-ს შეუძლია შესთავაზოს კერძო კოსმოსური სადგურების დეველოპერებს. გაურკვეველია, არსებობს თუ არა ბიზნეს-დასაბუთება, რომელიც გაამართლებს კომერციული სადგურის აშენებისა და ოპერირების ხარჯებს, ან იპოვიან თუ არა კვლევითი და საწარმოო კლიენტები უფრო იაფ ვარიანტს რობოტულ მფრინავ ლაბორატორიებში, როგორიცაა Varda Space Industries-ის მიერ შემუშავებული.
Voyager-ის Starlab კოსმოსური სადგურის რენდერი. ფოტო: Voyager Space
NASA-ს პოლიტიკამ საქმეს ვერ უშველა. ანალიტიკოსები ამბობენ, რომ NASA-ს ფინანსური მხარდაჭერა კერძო კოსმოსური სადგურების დეველოპერებისთვის ჩამორჩებოდა, ხოლო სააგენტოს არასტაბილურმა გადაწყვეტილებებმა იმის შესახებ, თუ როდის უნდა გასულიყო საერთაშორისო კოსმოსური სადგური პენსიაზე, კერძო დაფინანსების მოზიდვა უფრო გაართულა.
თეთრი სახლის ბიუჯეტის მოთხოვნა 2026 ფისკალური წლისთვის NASA-ს საერთო ბიუჯეტის 25%-იან შემცირებას გვთავაზობს, მაგრამ კომერციული კოსმოსური სადგურების დაფინანსების ხაზი ზრდისთვისაა მონიშნული. მიუხედავად ამისა, არსებობს შანსი, რომ არც ერთი შემოთავაზებული კომერციული სადგური არ იფრენს, როდესაც ISS დედამიწაზე ჩამოვარდება. ამ შემთხვევაში, ჩინეთი ორბიტაზე ერთადერთი კოსმოსური სადგურის მფლობელი და ოპერატორი იქნება.თუ Boeing-ს შეუძლია Starliner-ით სიტუაციის გამოსწორება და NASA რამდენიმე წინასწარ გადახდილ ეკიპაჟიან მისიას შესთავაზებს კერძო კოსმოსური სადგურების დეველოპერებს, დაზოგილი ფული, შესაძლოა, დაეხმაროს ვინმეს ბიზნეს-გეგმის შევსებას და დააჩქაროს კომერციული კოსმოსური ფრენების ახალი ეპოქის დაწყება.
ITNEWS-ის მეგობარი ვებ-გვერდია ITJOBS.GE. ITJOBS.GE-ზე ორგანიზაციებს და ფიზიკურ პირებს, აქვთ უფლება განათავსონ როგორც ვაკანსიები, ტრენინგები და ივენთები ასევე კონკრეტული Tech დავალებები, რისთვისაც ეძებენ დეველოპერებს, დიზაინერებს, სეო სპეციალისტებს და ა.შ. ITJOBS.GE - იპოვე დასაქმების საუკეთესო შესაძლებლობები ან გამოაქვეყნე ვაკანსია / დავალება და მიაწვდინე ხმა სასურველ აუდიტორიას.
გაზიარება
როგორია თქვენი რეაქცია?






